مراقبت از پوست خشک: بهترین روتین پوست خشک و لک‌دار

مراقبت از پوست خشک

اگر احساس می‌کنید پوست خشکی دارید، به یک روتین مناسب برای آبرسانی پوستتان نیاز خواهید داشت. مراقبت از پوست خشک نیاز به یک روتین روزانه دارد که پوست را هیدراته کرده و به بازیابی سلول‌های پوستی کمک کند.

افراد دارای پوست خشک باید از محصولات آبرسان استفاده کنند. علاوه‌براین، به جای صابون و شوینده‌های قوی استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم و مرطوب‌کننده‌های باکیفیت پیشنهاد می‌شود تا پوستی نرم و سالم‌تر داشته باشید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد، در معرض آفتاب نباشید. علاوه‌براین، نوشیدن مقدار زیادی آب یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از خشکی پوست است. افراد دارای پوست خشک همچنین باید به طور مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنند.

در نظر داشته باشید، مرطوب‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید سبک و مخصوص پوست‌های خشک باشد. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بهترین روتین مراقبتی مخصوص پوست‌های خشک آورده شده است.

چه چیزی باعث خشکی پوست می‌شود؟

مجموعه‌ای از عوامل در خشکی پوست نقش دارند. ژنتیک، محیط زندگی، تغییر فصل، شستشوی زیاد، سبک زندگی و استفاده از مواد محرک از جمله مواردی هستند که تاثیر مهمی در خشکی پوست دارند. در اغلب موارد، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مراقبت از پوست با استفاده از یک روتین پوستی خوب به هیدراته ماندن پوست شما کمک خواهد کرد.

شدت خشکی پوست در افراد متفاوت است. برخی از علائم رایج در افراد دارای پوست‌ خشک که باید به آنها توجه داشته باشید، عبارتند از:

چرا افراد دارای پوست خشک به یک روتین پوستی خاص نیاز دارند؟

افرادی که دارای پوست خشک هستند باید از محصولات مراقبتی ویژه‌ای استفاده کنند، زیرا برخی از محصولات پوستی ممکن است باعث خشکی و تحریک بیشتر پوست گردد.

به منظور مراقبت از پوست خشک بهتر است از پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های ملایمی استفاده کنید که علاوه‌بر حفظ رطوبت، از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند. علاوه‌براین، مهم است که دفعات دوش گرفتن و حمام آب داغ را محدود کنید، چرا که آب داغ ممکن است پوست را خشک‌تر کند.

بهترین روتین مراقبت از پوست خشک و لک‌دار

پوست خشک فاقد رطوبت کافی است و به همین دلیل به مرور زمان خطوط ریزی روی آن قابل مشاهده است که زیبایی شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استفاده از یک روتین مراقبتی مناسب به تعادل در پوست شما کمک کرده و باعث می‌شود پوستی شاداب و روشن داشته باشید. روتین مراقبت از پوست خشک در ادامه مطلب به تفصیل آورده شده است.

استفاده از یک پاک‌کننده ملایم اولین قدم برای داشتن یک روتین پوستی مناسب است. نوع پاک‌کننده و دفعات استفاده از آن به سطح رطوبت فعلی پوست شما بستگی دارد. 

هفته‌ای یکبار هم می‌توانید از لایه‌بردار مخصوص پوست‌های خشک استفاده کنید تا بدون از بین بردن رطوبت، پوستی شاداب و روشن داشته باشید.

بهترین شوینده‌ها برای پوست خشک معمولا دارای بافتی کرمی یا روغنی هستند که به پوست کمک می‌کنند تا در حین از بین بردن آلودگی و چربی، نرم و هیدراته بماند. 

به منظور استفاده از بهترین شوینده‌های پوست خشک، بهتر است از شوینده‌های آلفا هیدروکسی اسید (AHA) استفاده کنید تا پوستی روشن و درخشان داشته باشید.

از یک تونر آبرسان استفاده کنید. تونرها یکی از مهم‌ترین محصولات در روتین مراقبت از پوست می‌باشند. به منظور استفاده از تونر، می‌توانید یک پد پنبه‌ای را به تونر آغشته کرده و با حرکات دست‌ها به سمت بالا به آرامی آن را روی پوست بکشید.

استفاده از یک تونر مناسب، پوست را آماده جذب مواد مغذی محصولات دیگر می‌کند. تونر مناسب پوست‌های خشک، پوستتان را آبرسانی کرده، pH پوست را متعادل کرده و تا حدودی لایه‌برداری می‌کند. 

تونر آبرسانی را انتخاب کنید که به حفظ رطوبت پوست شما در تمام طول روز و شب کمک می‌کند. دقت داشته باشید تونری که انتخاب می‌کنید فاقد الکل باشد و در فرمولاسیون آن از موادی مانند گلیسیرین یا هیالورونیک اسید استفاده شده باشد.

سرم آبرسان یکی از عناصر کلیدی در روتین مراقبت پوست‌های خشک می‌باشد. سرم‌های آبرسان به رطوبت‌رسانی پوست کمک کرده و به صورت یک محافظ در برابر عوامل محیطی همچون آلودگی عمل می‌کنند. بهترین سرم آبرسان مخصوص پوست‌های خشک باید دارای ترکیبات زیر باشد:

    • هیالورونیک اسید: این ترکیب به حفظ رطوبت کمک می‌کند و بنابراین همیشه پوستی شاداب خواهید داشت.
    • اسکوالان: اسکوالان یک لیپید طبیعی است که در پوست یافت می‌شود و به حفظ آب بدن کمک می‌کند.
    • سرامیدها: سرامیدها نوعی لیپید موجود در پوست هستند که رطوبت را در منافذ پوست حبس کرده و از بروز علائم پیری جلوگیری می‌نمایند.
    • روغن‌های گیاهی: روغن نارگیل و روغن جوجوبا به عنوان یک مانع در برابر از دست رفتن رطوبت پوست عمل می‌کنند.
    • ویتامین C: ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که در برابر عوامل محیطی از پوست محافظت می‌کند. این ترکیب تولید کلاژن را تقویت کرده و باعث می‌شود پوستی شاداب و درخشان داشته باشید.

مرطوب‌کننده یکی از بهترین محصولات پوستی برای مراقبت از پوست خشک است که استفاده از آن به هنگام صبح و شب بسیار مهم می‌باشد. از مرطوب‌کننده سبک به هنگام روز و مرطوب‌کننده سنگین‌تر برای شب استفاده کنید.

بهترین مرطوب‌کننده پوست خشک حاوی ترکیبات تقویت‌کننده‌ای است که عمیقا در پوست نفوذ کرده و رطوبت پوست را افزایش می‌دهد. همین امر به پوست کمک می‌کند تا نرم‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر باشد.

علاوه‌بر هیالورونیک اسید، سرامیدها و گلیسیرین، یک مرطوب‌کننده خوب باید شامل ویتامین‌های گروه B مانند نیاسینامید باشد. این ترکیب به بهبود بافت پوستی شما و همچنین محو شدن لکه‌ها، کاهش قرمزی و صافی پوست کمک خواهد کرد.

روغن پوست بعد از سرم و مرطوب‌کننده می‌تواند به آبرسانی پوست کمک کند. استفاده از یک روغن سبک برای روز و یک گزینه سنگین‌تر و غنی‌تر برای شب توصیه می‌شود.

روغن‌هایی با ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین E یا ویتامین C گزینه مناسبی برای پوست‌های خشک می‌باشند.

یکی از مهم‌ترین مراحل هر روتین مراقبت از پوستی، ضدآفتاب است. بعد از استفاده از مرطوب‌کننده، از ضد آفتاب استفاده کنید. اشعه‌های UV ممکن است باعث بروز آسیب در پوست‌های خشک شوند،

بنابراین هنگام قرار گرفتن در فضای باز و زیر نور خورشید حتما از کرم ضد   آفتاب استفاده کنید. بهتر است یک ضد آفتاب سبک با SPF 50 انتخاب کنید تا منافذ پوست را مسدود نکند و باعث ایجاد جوش نگردد.

اگر پوست خشکی دارید، لازم است از کرم دور چشم هم در روتین مراقبتی خود استفاده کنید. پوست اطراف چشم، ظریف‌ترین ناحیه از پوست است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. استفاده از کرم دور چشم قبل از خواب به منظور مراقبت توصیه می‌شود.

کرم دور چشم می‌تواند از خشکی و همچنین بروز علائم پیری جلوگیری کند. هیالورونیک اسید، ویتامین C، کلاژن و ویتامین B، همگی می‌توانند به حفظ رطوبت پوست شما کمک کنند.

در آخرین مرحله از روتین پوستی، از یک ماسک مخصوص پوست‌های خشک استفاده کنید تا تمام مواد مغذی را به پوست خود برسانید.

این ماسک‌ها به آبرسانی بیشتر و بازسازی سلول‌های پوست در هنگام خواب کمک می‌کنند. این ماسک را قبل از خواب به پوست صورت بمالید و صبح صورتتان را بشویید.

بسیاری از متخصصان پوست، استفاده از ماسک‌های دارای هیالورونیک اسید یا آنتی‌اکسیدان را برای داشتن پوستی نرم و صاف پیشنهاد می‌کنند.

ترکیبات اصلی موجود در محصولات مراقبت از پوست مخصوص پوست‌های خشک

پوست خشک فاقد رطوبت کافی است و زبر، کدر و پوسته پوسته به نظر می‌رسد. به منظور از بین بردن علائم خشکی، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که مناسب پوستتان باشند. در ادامه مطلب برخی از ترکیبات مهم که در روتین مراقبتی پوست‌های خشک گنجانده می‌شوند، به اختصار آورده شده‌اند.

    • هیالورونیک اسید: این ترکیب به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک کرده و باعث می‌شود پوستی شاداب داشته باشید.
    • سرامیدها: سرامیدها به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند.
    • نیاسینامید: نیاسینامید به آرامش و نرمی پوست کمک می‌کند.
    • گلیسیرین: گلیسیرین یک مرطوب‌کننده موثر است که پوست را هیدراته کرده و به بهبود بافت پوستی کمک می‌کند.
    • ویتامین B5 : ویتامین B5 یک ترکیب آبرسان است که به داشتن پوستی لطیف و نرم کمک می‌کند.
    • روغن اسکوالن: این روغن از روغن‌های طبیعی پوست شما تقلید کرده و به بهبود آبرسانی و کاهش از دست دادن رطوبت پوست کمک می‌کند.

روتین مراقبت از پوست برای پوست‌های خشک با آکنه

افرادی که پوستشان مستعد آکنه است، باید از محصولات ملایم و غیر کومدون‌زا استفاده کنند. این افراد به منظور شستشوی صورت، باید از شوینده‌های ملایم و آب ولرم استفاده کنند. پس از شستشو، استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب پوست‌های مستعد آکنه توصیه می‌شود. همچنین استفاده از یک ماسک لایه‌بردار به صورت هفتگی و به منظور حذف سلول‌های مرده پوست، گزینه مناسبی است.

این افراد باید در طول روز برای محافظت از پوستشان در برابر آفتاب، از یک ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنند.

روتین مراقبت از پوست برای پوست‌های خشک حساس

پوست خشک و حساس وضعیتی است که در آن پوست هم فاقد رطوبت است و هم مستعد تحریک. علت بروز این مشکل احتمالا ژنتیک، قرار گرفتن در معرض آفتاب، هوای سرد و یا بیماری‌هایی نظیر اگزما می‌باشد. علائم پوست‌های خشک و حساس شامل پوسته پوسته شدن، قرمزی، لکه، خارش و حساسیت به لمس می‌باشد.

روتین مراقبت از پوست‌های خشک و حساس بیشتر روی آبرسانی پوست با ترکیبات ملایم و تسکین‌دهنده تمرکز دارد. بسیار مهم است که این افراد از آب داغ استفاده نکنند، چرا که باعث تحریک بیشتر می‌شود. به منظور از بین بردن آلودگی و پاک کردن پوست نیز می‌توانید از یک تونر بدون الکل استفاده کنید. 

در نظر داشته باشید، این افراد باید چند نوبت در روز از مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنند. علاوه‌براین، سعی کنید از محصولات دارای هیالورونیک اسید و یا آلوئه‌ورا برای آبرسانی بیشتر پوست استفاده کنید. استفاده از ضدآفتاب با SPF 25 یا بالاتر برای محافظت در برابر آفتاب ضروری است.

بهترین روتین مراقبت از پوست خشک بدن

روتین مراقبتی پوست بدن شبیه به روتین پوست صورت خواهد بود، با این تفاوت که محصولات مورد استفاده متفاوت می‌باشند. به منظور شستشو و پاکسازی پوست بدن از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ترکیبات زیر باشند.

    • روغن زیتون
    • آلوئه‌ورا
    • آووکادو
    • گلیسیرین
    • هیالورونیک اسید

زمانی‌که پوست هنوز کمی مرطوب است، باید از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. مرطوب‌کننده پوست خشک مخصوص بدن باید شامل موارد زیر باشد:

    • گلیسیرین
    • هیالورونیک اسید
    • روغن جوجوبا

پرسش‌های متداول

روتین مراقبتی مخصوص پوست خشک چیست؟

پوست خشک فاقد رطوبت کافی است و به همین دلیل به مرور زمان خطوط ریزی روی آن قابل مشاهده است که زیبایی شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استفاده از یک روتین مراقبتی مناسب به تعادل در پوست شما کمک کرده و باعث می‌شود پوستی شاداب و روشن داشته باشید.

یک روتین اصولی برای مراقبت از پوست‌های خشک شامل شوینده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب می‌باشد. علاوه‌براین، در این روتین می‌توانید از سرم آبرسان، کرم دور چشم، روغن‌های مخصوص و کرم شب هم استفاده کنید.

هیالورونیک اسید، سرامیدها، نیاسینامید، گلیسیرین، ویتامین B5 و روغن اسکوالن مهم‌ترین ترکیباتی هستند که در روتین مراقبتی پوست‌های خشک گنجانده می‌شوند. با استفاده از محصولات حاوی این ترکیبات، پوستی لطیف و نرم خواهید داشت.

برخی از علائم رایج در افراد دارای پوست‌ خشک که باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از خارش، احساس سوزش و ناراحتی، سرخی، پوسته پوسته شدن و افزایش حساسیت.

دیدگاهتان را بنویسید