وبلاگ

مراقبت از پوست: 5 راه برای داشتن پوست صاف

مراقبت از پوست: 5 راه برای داشتن پوست صاف

مراقبت از پوست

امروزه همه افراد نسبت به سلامت پوست خود و از جمله داشتن یک روتین پوستی مناسب بسیار آگاه‌ هستند. مراقبت از پوست تضمین می‌کند که صورت شما بدون توجه به آلاینده‌ها و سایر آسیب‌هایی که ممکن است به شما وارد شود، شفاف و شاداب به نظر بیاید. 

یک روتین پوستی منظم چربی اضافی و انواع آلودگی‌های موجود در منافذ پوست شما را از بین می‌برد، از بروز آکنه و لکه جلوگیری‌ می‌کند و پوست شما را روشن و شاداب‌تر می‌کند. 

در این مقاله 5 راهکار برای داشتن پوستی صاف و زیبا مورد بررسی قرار گرفته است.

اهمیت مراقبت از پوست و داشتن یک روتین پوستی مناسب

مراقبت از پوست یک راهکار ضروری برای حفظ سلامت پوست صورت و بدن شماست. یک روتین پوستی مناسب به شما این امکان را می‌دهد که پوستی سالم و درخشان داشته باشید. از شستن مرتب صورت گرفته تا استفاده از مرطوب‌کننده و مصرف پروتئین کافی، همگی باید در روتین پوستی شما گنجانده شوند.

روتین پوستی مناسب در درجه اول بر روی نواحی ظریف صورت، گردن و قفسه سینه تمرکز دارد. با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، پاکسازی به موقع و درمان (در صورت نیاز) پوستی سالم و شاداب خواهید داشت.

زیبایی

مراقبت از پوست به این دلیل اهمیت دارد که به شما کمک می‌کند زیباتر و جوان‌تر به نظر برسید. با افزایش سن، سلول‌های پوست کمتر بازسازی می‌شوند و این بدان معناست که پوست علائم پیری از خود نشان داده و دیگر درخشندگی قبل را نخواهد داشت. با مراقبت از پوست و استفاده از محصولات مناسب، می‌توانید سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های مرده پوست کنید که ظاهر و احساس خوبی به شما می‌دهند.

سلامتی

پوست به عنوان مانعی برای سیستم‌های داخلی عمل می‌کند. اقدامات لازم برای مراقبت صحیح از پوست، به تقویت این مانع کمک می‌کند. پوست همچنین نقشی حیاتی در محافظت از نور خورشید و اشعه‌های مضر آن دارد. به همین دلیل است که استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود؛ چرا که سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است و می‌تواند در هر سنی افراد را درگیر کند.

چطور یک روتین پوستی مناسب داشته باشیم؟

اگر دنبال یک روتین پوستی مناسب هستید، قبل از هر چیز باید آن را به طور منظم دنبال کنید. به منظور داشتن یک روتین پوستی مناسب، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

همیشه از ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه مضر UV محافظت می‌کند.
پوست خود را به طور منظم، هم صبح و هم در شب آبرسانی کنید. در نظر داشته باشید، کرم روز و کرم شبی که استفاده می‌کنید باید با نوع پوست شما سازگار باشند.
قبل از استفاده از هر کرم باید مطمئن شوید که پوست شما به آن حساسیت نداشته باشد. بنابراین لازم است اول کرم را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید؛ در صورت عدم بروز قرمزی و التهاب می‌توانید از کرم مورد نظر با خیال راحت استفاده کنید.
یک بار صبح و یک بار شب پوست خود را تمیز کنید و با شوینده مناسب بشویید.

5 راه برای داشتن پوست صاف

سیگار پوشت شما را پیرتر نشان می‌دهد و باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. سیگار کشیدن رگ‌های خونی ریز در خارجی‌ترین لایه‌های پوست را باریک کرده و جریان خون را کاهش می‌دهد. 

علاوه‌براین، سیگار باعث کاهش اکسیژن‌رسانی و رساندن مواد مغذی به سلول‌های پوستی می‌گردد که همگی برای سلامت پوست بسیار مهم می‌باشند.

سیگار همچنین در فرایند تولید کلاژن‌ و الاستین اختلال ایجاد می‌کند. علاوه بر این موارد، حالات تکراری صورت هنگام کشیدن سیگار همچون به هم زدن لب‌ها و چروک کردن چشم‌ها می‌تواند به چین و چروک پوستی منجر شود.

در نظر داشته باشید، سیگار خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، بهترین راه برای محافظت از پوستتان ترک سیگار است.

یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست، محافظت در برابر نور خورشید است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به بروز چین و چروک، انواع لکه‌های پوستی و سایر مشکلات پوستی و حتی سرطان پوست می‌شود. به منظور محافظت از پوست در برابر نور خورشید:

      1. از یک ضدآفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را به طور کامل روی گونه‌ها، پیشانی و چانه بمالید و هر دو ساعت یکبار آن را بشویید و مجددا استفاده کنید.
      2. در ساعاتی که پرتوهای خورشید قوی‌تر هستند، از قرار گرفتن در معرض خورشید خودداری کنید. 11 تا 4 بعدازظهر، ساعاتی است که بهتر است در معرض نور خورشید نباشید.
      3. لباس مناسب بپوشید. به منظور محافظت از پوست دست، از پیراهن‌های آستین بلند یا دستکش استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کلاه‌های لبه پهن استفاده نمایید.

آب داغ به پوست آسیب می‌رساند. علاوه بر این، شوینده‌های قوی و نامناسب چربی پوست را از بین برده و موجب بروز چین و چروک می‌گردند. به منظور مراقبت از پوستتان، موارد زیر را به خاطر داشته  باشید.

      • زمان حمام را محدود کنید. آب داغ و حمام طولانی چربی‌های پوست را از بین می‌برند. زمان حمام یا دوش گرفتن را محدود کنید و به جای آب داغ از آب ولرم استفاده نمایید.
      • از شوینده‌های قوی استفاده نکنید. صابون و مواد شوینده قوی چربی پوست را از بین می‌برند. به جای صابون، از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.
      • به منظور محافظت و مراقبت از پوست، قبل از اصلاح از کرم، لوسیون و یا ژل اصلاح استفاده کنید.
      • پوستتان را به آرامی خشک کنید. پس از شستن پوست یا حمام کردن، بهتر است به گونه‌ای پوستتان را خشک کنید تا مقداری رطوبت روی پوست باقی بماند.
      • از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. مرطوب کننده پوست را مرطوب کرده و از خشکی و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما کمک کند بهترین احساس را نسبت به خودتان داشته باشید. مصرف مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی ظاهری جوان‌تر به پوست شما خواهد بخشید. علاوه‌براین، نوشیدن آب زیاد به هیدراته نگه داشتن پوست و شادابی آن کمک می‌کند.

استرس و تنش‌های عصبی پوست را حساس‌تر کرده و منجر به بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی خواهد شد. برای داشتن پوستی سالم، به موقع بخوابید، زمانی را برای انجام کارهایی که از آنها لذت می‌برید اختصاص دهید، از تنش‌های عصبی پرهیز کنید و به طور منظم ورزش کنید.

نحوه تشخیص نوع پوست در خانه

به منظور تشخیص نوع پوست، می‌توانید یک آزمایش ساده انجام دهید. با استفاده از این آزمایش خانگی می‌توانید میزان سبوم پوست را اندازه‌گیره کنید. سبوم یک مایع مومی و روغنی شکل است که از منافذ پوست ترشح می‌شود. میزان سبوم تولیدشده نوع پوست شما را تعیین خواهد کرد:

      • پوست خشک
      • پوست چرب
      • پوست مختلط
      • پوست نرمال

به منظور تعیین نوع پوست، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

      1. صورت خود را بشویید و خشک کنید.
      2. 30 دقیقه صبر نمایید.
      3. به آرامی دستمال کاغذی را روی نواحی مختلف پوست صورت مانند پیشانی، بینی، گونه و چانه فشار دهید.
      4. دستمال کاغذی را جلوی نور نگه دارید تا ببینید چقدر شفاف است.

نوع پوست

نتیجه تست

خشک

دستمال شفاف نیست، اما پوسته‌هایی روی آن مشاهده می‌شود.

چرب

دستمال خیس شده است.

مختلط

قسمت‌های مختلف صورت مقدار جذب متفاوتی داشته‌اند.

نرمال

پوسته‌ای روی دستمال وجود ندارد، میزان چربی جذب شده هم نرمال است.

پرسش‌های متداول

مهم‌ترین اصول مراقبت از پوست کدامند؟

تمیز کردن پوست اساسی‌ترین جنبه مراقبت از پوست است. علاوه‌براین، استفاده از ضدآفتاب، مرطوب کننده و لایه‌بردار مناسب برای مراقبت از پوست ضروری هستند.

به منظور داشتن پوستی روشن از ویتامین C استفاده کنید. علاوه‌براین، می‌توانید از لایه‌بردار هم برای روشن کردن پوست استفاده کنید.

در صورتیکه پوستتان خوب به نظر می‌رسد و هیچ مشکل یا نگرانی قابل مشاهده‌ای روی پوست ندارید، می‌توانید مطمئن باشید که روتین پوستی شما متناسب با پوست شماست. چنانچه روتین پوستی شما مناسب باشد، پوست باید صاف، لطیف و دهیدراته به نظر برسد.

در صورتیکه پوستتان خوب به نظر می‌رسد و هیچ مشکل یا نگرانی قابل مشاهده‌ای روی پوست ندارید، می‌توانید مطمئن باشید که روتین پوستی شما متناسب با پوست شماست. چنانچه روتین پوستی شما مناسب باشد، پوست باید صاف، لطیف و دهیدراته به نظر برسد.

سرم‌ها یا لایه‌بردارهای اسید گلیکولیک، سرم‌های اسید لاکتیک و درمان‌های اسید سالیسیلیک به لایه‌برداری، افزایش گردش خون و تقویت کلاژن‌سازی کمک می‌کنند. سرم‌های ویتامین C همچنین به یکدست شدن و حجیم‌ شدن پوست کمک می‌کنند.

به منظور داشتن پوست شاداب و زیبا آب کافی بنوشید، خواب کافی داشته باشید، از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید و روتین پوستی خود را رعایت کنید.

زمانیکه برای اولین بار از یک محصول جدید پوستی استفاده می‌کنید، باید یک ماه صبر کنید تا نتایج آن را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید، یک روتین پوستی را باید حداقل 3 ماه رعایت کنید تا نتایج آن را ببینید.

در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند قرمزی، سوزش، خارش و یا خشکی شدید باید فورا استفاده از محصول را متوقف کنید. چنانچه اثرات در عرض چند روز برطرف نشد، به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.