روتین مناسب پوست نرمال (معمولی): مراقبت از پوست معمولی در روز و شب

روتین مناسب پوست نرمال

در دنیای مراقبت از پوست، یافتن بهترین روتین برای نوع پوستتان مانند کشف دستورالعمل مناسب برای غذایی است که دوست دارید؛ زیرا پوست تاثیر زیادی در زیبایی انسان دارد و باید نوع پوست خود را بشناسید تا بهترین روتین پوستی را برای خود در نظر بگیرید. 

افرادی که پوست معمولی دارند، خوش شانس هستند! زیرا پوستشان نه آنقدر چرب است که دچار آکنه شود و نه آنقدر خشک است که پوسته پوسته شود. اما این افراد نیز باید در هر صورت روتین مناسب برای پوست نرمال را بدانند، تا پوست آنها به مرور زمان دچار چرب شدن یا خشکی نشود. 

این مطلب راهنمای شما برای داشتن یک روتین مناسب برای پوست‌های معمولی است تا از داشتن پوستی درخشان و سالم اطمینان حاصل کنید.

پوست معمولی (نرمال) چگونه است؟

پوست نرمال به پوست متعادلی گفته می‌شود که حاوی مقدار بهینه سبوم (چربی) و رطوبت باشد. افرادی که  پوست معمولی دارند، تعداد و اندازه غدد تولید کننده چربی پوست آنها مابین انواع پوست چرب و خشک قرار دارد. 

اغلب افراد با پوست معمولی، دارای ضخامت کافی پوست هستند که مانع از دست دادن بیش از حد آب می‌شود. از این‌رو آنها کمتر مستعد ابتلا به پوست خشک یا پوسته پوسته هستند.

علاوه‌براین، پوست آنها روغن کافی برای حفظ رطوبت پوست را تولید می‌کند. با این حال، پوست معمولی اگر در اثر تغییرات هورمونی یا موقعیت‌های استرس‌زا قرار بگیرد، می‌تواند بیشتر شبیه پوست چرب رفتار کند. 

همچنین با افزایش سن، پوست همه افراد خشک‌تر می‌شود  . همچنین می‌تواند در پاسخ به عوامل محیطی مانند شرایط آب و هوایی، خشک شود. بنابراین نیاز است تا افراد دارای پوست معمولی، از روتین پوستی مناسب خود آگاه باشند تا همیشه سلامت پوست خود را حفظ نمایند.

روتین پوست معمولی (نرمال) چیست؟

روتین مراقبت از پوست شامل مراحلی مانند پاکسازی، آبرسانی و درمانی است که برای مراقبت منظم از پوست خود باید به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه انجام دهید و از آنجایی که افراد مختلف دارای پوست‌های متفاوتی هستند، منطقی است که روتین پوستی برای همه متفاوت باشد و هر فرد از کرم‌ها و محلول‌های مخصوص به پوست خود استفاده نماید. روتین پوستی به هدف سلامت، کند کردن روند پیری، زیبایی و درخشندگی پوست افراد انجام می‌شود.

ویژگی‌های پوست نرمال

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های پوست معمولی و نرمال عبارتند از:

بهترین روتین مناسب پوست نرمال مخصوص صبح و شب

در ادامه مطلب روتین روزانه پوست نرمال، مخصوص صبح و شب به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

روتین مراقبت از پوست معمولی در شب

یک روتین مراقبت از پوست در شب، آلودگی‌هایی که در طول روز بر روی پوست می‌شینند را از بین می‌برد و باعث می‌شود پوست نرمال شما سلامت خود را حفظ نماید و دچار آکنه نشود. رفتن به رختخواب با پوستی شاداب به پوست شما اجازه می‌دهد تا خود را ترمیم کند زیرا سلول‌های جدید پوست برای ترمیم آسیب‌های پوستی سخت کار می‌کنند.

تمیز کردن صورت در شب، هرگونه آلودگی و چربی را که در طول روز بر روی پوست جمع می‌شود را از بین می‌برد. شما می‌توانید صبح و شب از همان شوینده ملایم، روغنی یا ضد آکنه استفاده کنید. تفاوت اصلی روتین پوستی نرمال در صبح با روتین پاکسازی در شب این است که ممکن است نیاز به پاک کردن آرایش با پاک‌کننده‌های بدون روغن مانند میسلار واتر داشته باشید.

استفاده از تونر در شب ضروری نیست اما می‌تواند به هیدراته کردن پوست پس از شستشو یا از بین بردن کثیفی باقی مانده پس از پاکسازی کمک  فراوانی کند.

می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد آکنه یا محو کردن لکه‌های تیره پوست در شب این مرحله را انجام ادامه دهید. این مرحله می‌تواند شامل استفاده از بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک برای پیشگیری یا درمان جوش‌های ناشی از آلودگی باشد.

رتینوئیدها یا رتینول‌ها جزو مشتقات ویتامین A هستند که به درمان آکنه و خطوط ریز یا چین و چروک کمک می‌کنند. این مواد باعث افزایش گردش خون و افزایش تولید کلاژن برای کمک به بهبود بافت کلی پوست و جلوگیری از مسدود شدن منافذ می‌شود. رتینول و سایر درمان‌های رتینوئیدی پوست شما را به نور خورشید حساس می‌کند و همیشه باید در شب استفاده شود. اگر تازه با رتینول آشنا شده‌اید، ممکن است باعث تحریک پوست شما شود، بنابراین یک شب در میان به اندازه یک نخود از آن استفاده کنید.

استفاده از کرم دور چشم شب می‌تواند به افزایش رطوبت بیشتر برای ترمیم پوست و کاهش خطوط ریز کمک کند. این یک مرحله اختیاری برای روتین مناسب پوست نرمال در شب است، اما برای یک روتین مراقبت از پوست ضد پیری برای انواع پوست ایده‌آل است. 

هنگام انتخاب کرم دور چشم، به دنبال مواد ترمیم کننده یا آبرسانی مانند رتینول، نیاسینامید یا اسید هیالورونیک باشید زیرا این مواد برای هر نوع پوستی مناسب هستند.

می‌توانید پوست خود را در شب با مرطوب کننده معمول خود مرطوب کنید یا از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده مخصوص روتین پوستی در شب استفاده کنید. کرم‌های مرطوب کننده پوست نرمال در شب به ترمیم پوست در شب کمک می‌کنند و قوام بیشتری نسبت به مرطوب‌کننده‌های روزمره دارند. در هر صورت، مرطوب کردن پوست در شب برای کمک به بازگشت رطوبت و هیدراتاسیون از دست رفته در روز ضروری است. 

روغن های صورت یک مرحله اختیاری مراقبت از پوست در شب هستند که می توانند رطوبت و آبرسانی بیشتری به پوست نرمال در شب اضافه کنند. پس از مرطوب کردن، چند قطره از روغن صورت خود را به آرامی روی صورت و گردن خود ماساژ دهید تا در طولانی مدت از ایجاد چین و چروک نیز جلوگیری به عمل آورد. 

روتین مراقبت از پوست معمولی در صبح

یک روتین مراقبت از پوست در صبح با از بین بردن کثیفی و چرب‌های انباشته شده در طول خواب، پوست شما را برای روز آماده می‌کند. همچنین باید به سد پوست شما رطوبت اضافه کند و از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش  (UV) و آلودگی‌ها محافظت کند. در این قسمت تمام کارهایی که لازم است در هنگام صبح برای سلامت پوست معمولی خود در طول روز انجام دهید را بیان خواهیم کرد.

شستن صورت، چربی و کثیفی اضافی را که می‌تواند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود، از بین می برد. همچنین در طول شب هنگامی که خواب هستیم، پوست ما چربی تولید می‌کند و در هنگام صبح باید این چربی اضافی را از پوست خود پاک کنیم.

بنابراین یک شوینده ملایم و بدون الکل را انتخاب کنید تا از پاک کردن بیش از حد روغن‌های مورد نیاز برای حفظ سلامت سد پوست خود جلوگیری کنید. هنگام شستن پوست خود در هنگام بیدار شدن از خواب، مقداری از شوینده ملایم مناسب پوست معمولی را بر روی پوست خود ماساژ دهید و با آب ولرم صورت خود را بشویید سپس با حوله تمیز پوستتان را خشک کنید. 

اکثر افراد نقشی که تونرها در سلامت پوست ایفا می‌کنند را دست کم می‌گیرند. بسته به مواد تشکیل دهنده، تونرها می‌توانند به آبرسانی پوست یا حذف چربی و آلودگی‌های باقی مانده کمک فراوانی کنند. بنابراین پس از شستن پوست خود با شوینده مناسب پوست معمولی، حتما از یک تونر مناسب پوست نرمال نیز استفاده نمایید تا رطوبت مناسب پوستتان را تامین نمایید.

یک سرم آنتی اکسیدان مناسب استفاده در صبح می‌تواند به روشن شدن، آبرسانی و محافظت از پوست کمک نماید. استفاده از سرمی با خواص آنتی اکسیدانی – مانند ویتامین C ، ویتامین E یا نیاسینامید – برای استفاده در روز بهترین گزینه است زیرا این مواد می‌توانند به کاهش آسیب‌های محیطی و اشعه ماوراء بنفش کمک کنند. برای استفاده از سرم، محصول را به آرامی و با قطره چکان به صورت و گردن خود بزنید و آن را بر روی پوست خود ماساژ دهید.

استفاده از کرم‌های دور چشم به صورت کاملا اختیاری است اما باید بدانید که این کرم‌ها می‌توانند رطوبت و آبرسانی به پوست زیر چشم شما را تامین نمایند. برای استفاده، کرم را با انگشت به آرامی زیر چشم خود به صورت ضربه‌ای بزنید. برای استفاده از کرم دور چشم مناسب پوست نرمال در روز، کرم‌هایی را انتخاب نمایید که حاوی ویتامین C و SPF باشند تا از پوست ظریف زیر چشم‌ها در برابر آسیب‌های خورشید در طول روز محافظت نمایند.

ماساژ دادن یک مرطوب کننده روی صورت و گردن، پوست نرمال شما را در تمام طول روز محافظت و آبرسانی می‌کند زیرا استفاده از مرطوب کننده‌ها به افزایش رطوبت در پوست کمک می‌کنند. حتی انواع پوست های چرب نیز برای حفظ تعادل پوست خود به رطوبت و آبرسانی نیاز دارند و خطر تولید بیش از حد چربی را کاهش می‌دهد. 

آخرین مرحله مراقبت از پوست صبحگاهی شما باید همیشه  ضد آفتاب  باشد  تا از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. ضد آفتاب روزانه خطر ابتلا به سرطان پوست، چین و چروک و لکه‌های ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد. برای این منظور می‌توانید از کرم ضد آفتاب فاقد رنگ Spf30 یا حتی کرم ضد آفتاب رنگی Spf25 استفاده نمایید تا دیگر نیازی به استفاده از کرمپودر نداشته باشید. شما باید به اندازه دو انگشت کرم ضد آفتاب را روی صورت، گردن و گوش خود بمالید. به یاد داشته باشید که  هر 2 ساعت یکبار باید در طول روز کرم ضد آفتاب را تجدید کنید.

سوالات متداول

چگونه بفهمم پوست نرمال دارم؟

برای تعیین اینکه آیا پوست معمولی دارید یا خیر، ظاهر و احساس پوست خود را بررسی کنید. پوست معمولی ظاهری متعادل خواهد داشت که با رنگی یکنواخت، منافذ کوچک و بافت صاف مشخص می‌شود. علاوه‌براین مستعد جوش، تحریک یا چربی نیست. اگر همچین پوستی دارید، شما دارای پوستی نرمال هستید.

همچنین اگر با همه این بررسی‌ها نتوانستید نوع پوست خود را تشخیص دهید، مشاوره با یک متخصص پوست می‌تواند به شما در تعیین نوع پوستتان کمک کند. یک متخصص می‌تواند سطوح رطوبت، تولید چربی و حساسیت پوست شما را ارزیابی کند تا یک روتین مراقبت از پوست مناسب شما را برایتان تجویز نماید.

پوست نرمال هم ممکن است در صورت شرایط محیطی، عوامل استرس‌زا و … دچار آکنه شود. برای اینکه پوست معمولی دچار آکنه نشود نیاز است تا روتین مناسب برای مراقبت از آن را به خوبی بدانید.

برای حفظ تعادل سالم بدون پوست نرمال و عدم تحریک بیش از حد پوست، 1 تا 2 بار در هفته لایه برداری برای پوست معمولی مجاز است.

شوینده پوست معمولی باید ملایم باشد تا پوست شما را دچار آسیب نکند زیرا اگر شوبنده خیلی قوی باشد ممکن است باعث پوسته پوسته شدن و خشکی بیش از حد پوست گردد.

وسایل روتین پوستی شامل شوینده‌ها، لایه بردار، تونر، کرم‌، ماسک‌های ورقه‌ای، کرم دور چشم و کرم ضد آفتاب می‌باشد.

برای انجام روتین مناسب پوست نرمال در شب و روز نیاز است تا کرم‌ها، شوینده‌ها و محلول‌های خاصی را خریداری نمایید که ممکن است هزینه آنها کمی گران باشد اما این مورد را فراموش نکنید که شما با یک بار هزینه، روتین پوستی مناسبی را برای مدت طولانی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید