روتین روزانه پوست چرب: نکات طلایی برای مراقبت از پوست چرب

روتین روزانه پوست چرب
پوست چرب یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است. پوست براق و آکنه‌دار برخی از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که افراد دارای پوست چرب با آن مواجه هستند. در این مقاله روتین روزانه پوست چرب و انواع روش‌های درمان خانگی برای مراقبت از پوست چرب به تفصیل آورده شده است.

چه چیزی باعث چرب شدن پوست می‌شود؟

در افراد دارای پوست چرب، غدد چربی بیش از حد در حال کار هستند تا کمبود آب پوست را جبران کنند. چنانچه نوع پوست شما چرب باشد، معمولا ظرف مدت چند ساعت پس از پاکسازی، متوجه منافذ گشادشده و درخشندگی در سراسر پوست صورت خواهید شد.

در ادامه مطلب، برخی از عواملی که غیر از ژنتیک ممکن است باعث چرب شدن پوست شوند، آورده شده است:

سن:

از آنجاییکه تولید چربی توسط هورمون‌هایی مانند تستوسترون و کورتیزول(هورمون استرس) تنظیم می‌شود، پوست چرب در افراد جوان بسیار شایع می‌باشد. با افزایش سن، این هورمون‌ها فعالیت کمتری خواهند داشت.

شرایط آب و هوایی:

اگر در مناطق گرمسیری یا مرطوب زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد پوست چرب دارید. آب و هوای گرم و مرطوب باعث می‌شود پوست شما چربی بیشتری تولید کند.

روتین نامناسب مراقبت از پوست:

اگر از محصولاتی استفاده می‌کنید که مناسب پوست چرب نیستند، ممکن است به پوست خود آسیب برسانید یا چربی طبیعی پوستتان را از بین ببرید.

روتین روزانه پوست چرب شامل چه مواردی است؟

به منظور تشخیص نوع پوست، باید رفتار پوستتان را 30 دقیقه بعد از پاکسازی مشاهده کنید. اگر پوست شما چرب به نظر می‌رسد و احساس می‌کنید که همه جای پوستتان چرب است، احتمالا پوست چرب دارید.

با رعایت روتین روزانه پوست چرب می‌توانید پوستی سالم و شاداب داشته باشید. برخی از مواردی که باید در روتین روزانه پوست چرب گنجانده شوند، عبارتند از:

بهترین روتین روزانه پوست چرب

مهم‌ترین گام در هر روتین مراقبت از پوست، پاکسازی پوست است. پوست خود را در طول شبانه‌روز دو بار بشویید، یکبار صبح و یکبار شب قبل از خواب.

در نظر داشته باشید، شستشوی بیش از حد باعث می‌شود پوست شما چربی بیشتری تولید کند. با استفاده از شوینده‌های مناسب پوست چرب، پوستی شفاف و شاداب خواهید داشت.

برای شستشوی صورت به هنگام صبح، می‌توانید از شوینده‌های دارای ویتامین C استفاده کنید. قبل از خواب روش پاکسازی مضاعف را انتخاب کنید.

بدین ترتیب که ابتدا از میسلار واتر استفاده کنید و سپس با همان شوینده‌ای که صبح استفاده کردید، پوستتان را بشویید.

هنگامیکه پوست شما کاملا تمیز شد، از تونر استفاده کنید. تونرها به طراوت پوست صورت کمک می‌کنند. همچنین این مرحله از مراقبت از پوست، پوستتان را برای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها آماده می‌کند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که از یک تونر لایه‌بردار استفاده کنید که حاوی یکی از موارد زیر باشد:

  • سالیسیلیک اسید
  • اسید گلیگولیک
  • اسید لاکتیک

علاوه‌براین، تونرها به از بین بردن آلودگی‌های باقیمانده روی پوست نیز کمک می‌کنند. سطح pH پوست را تنظیم کرده و پوست را آرام می‌کنند. در واقع تونر تسکین‌دهنده پوست صورت در روتین صبحگاهی است.

مرحله بعدی در روتین روزانه پوست چرب استفاده از سرم‌های مغذی است. سرم صورت محلول غلیظی است که مشکلات پوستی را هدف قرار داده و آنها را برطرف می‌نماید.

به طور مثال، می‌توانید از یک سرم صورت حاوی ویتامین C برای خلاص شدن از شر لکه‌های تیره و آکنه استفاده کنید.

رتینول نیز برای رفع چین و چروک‌ها عالی است و همچنین می‌تواند بافت پوست شما را بهبود بخشد.

این ترکیب همچنین به درمان آکنه کمک کرده و منافذ پوست را کوچک‌تر می‌کند. به طور کلی موادی مانند اسیدها یا رتینول، در صورت استفاده بیش از حد ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

بنابراین باید یک بار در روز از این مواد استفاده کنید. معمولا شب بهتر است، زیرا این مواد اغلب پوست را به نور خورشید حساس می‌کنند.

برای پوست‌های مستعد آکنه می‌توانید از محصولات حاوی گوگرد، سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید استفاده کنید.

یک گام بسیار مهم برای روتین پوست چرب استفاده از مرطوب‌کننده است. توجه داشته باشید که کمبود رطوبت یا آبرسانی می‌تواند منجر به تولید بیش از حد سبوم برای جبران عدم تعادل چربی در پوست شود. به هنگام انتخاب مرطوب‌کننده برای پوست چرب، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مرطوب‌کننده بدون چربی باشد.
  • مرطوب‌کننده بر پایه آب باشد.
  • در فرمولاسیون مرطوب‌کننده از مواد شیمیایی مضر استفاده نشده باشد.
  • مرطوب‌کننده یک محصول غیرکومدوژنیک باشد.

فارغ از اینکه چه نوع پوستی دارید، باید همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید. حتی در روزهای بارانی یا ابری، همیشه باید از ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

فقط باید در نظر داشته باشید، در فرمولاسیون ضدآفتابی که استفاده می‌کنید از ترکیبات زیر استفاده نشده باشد:

  • آووبنزن‌ها
  • بنزوفنون‌ها
  • متوکسی سینامات
  • پارا آمینو بنزوئیک اسید(PABA)

روش‌های خانگی برای مراقبت از پوست چرب

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. سبوم به محافظت و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند و موهای شما را درخشان و سالم نگه می‌دارد.

با این حال، ترشح بیش از حد این ترکیب منجر به پوست چرب و به وجود آمدن آکنه خواهد شد. ژنتیک، تغییرات هورمونی و یا حتی استرس ممکن است تولید سبوم را افزایش دهد.

در ادامه مطلب، انواع روش‌های درمان خانگی برای مراقبت از پوست چرب آورده شده است.

 

مراقبت از پوست چرب: از چه مواردی باید اجتناب کنیم؟

علاوه‌بر رعایت روتین پوستی، افراد دارای پوست چرب باید از موارد زیر اجتناب کنند:

مرطوب کننده‌های بر پایه روغن

مرطوب کننده‌ها انواع مختلفی دارند و برخی از آنها ممکن است برای پوست‌های چرب مناسب نباشند. اگر پوست شما چرب است، توصیه می‌شود از مرطوب کننده‌های مبتنی بر روغن که حاوی موادی مانند کره کاکائو، لانولین و روغن ذرت هستند، خودداری کنید. این ترکیبات کومدوژنیک می‌باشند، به این معنی که پتانسیل بستن منافذ پوست شما را دارند.

تونرهای مبتنی بر الکل

برخی از ترکیبات مراقبت از پوست می‌توانند عوارض جانبی خشک‌کننده یا تحریک‌کننده داشته باشند. خشک کردن بیش از حد پوست چرب می‌تواند باعث افزایش تولید سبوم شود. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند از محصولات مبتنی بر الکل استفاده نکنید.

عطر

به محصولات پوستی اسانسی اضافه می‌شود تا رایحه دلپذیری داشته باشند. اما باید در نظر داشته باشید که مواد شیمیایی معطر نیز می‌توانند تحریک‌کننده باشند و ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک در پوست برخی افراد به ویژه افرادی که پوست حساس چرب دارند، شود. به همین دلیل، بسیاری از متخصصان محصولاتی را توصیه می‌کنند که بدون عطر و اسانس هستند.

پرسش‌های متداول

آیا پوست‌های چرب باید فقط از محصولات بدون چربی استفاده کنند؟

طبق گفته متخصصان پوست، محصولات بدون چربی بر عملکرد غدد چربی تاثیری ندارند. علاوه‌براین، چیزی به نام ” محصولات بدون چربی” وجود ندارد، همه کرم‌های موضعی نوعی روغن در فرمولاسیون خود دارند.

اسکراب‌های دانه‌دار ممکن است باعث تحریک پوست شوند، بهتر است از آنها استفاده نکنید. در عوض، محصولاتی که حاوی لایه‌بردار مانند AHA و BHA هستند، جایگزین بهتری می‌باشند.

خیر. پوست شما بدون توجه به اینکه چند بار آن را می‌شویید، با سرعت ثابتی چربی تولید می‌کند.

آرایش تاثیری بر پوست چرب و مستعد آکنه نخواهد داشت. اما به طور کلی، آرایش در طولانی مدت باعث ایجاد چین و چروک روی پوست خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید