وبلاگ

آشنایی با انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها

آشنایی با انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها

آشنایی با انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها

آشنایی با انواع پوست برای حفظ مراقبت و زیبایی خود ضروری است زیرا انواع مختلف پوست به روتین‌های پوستی و مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند که متفاوت با یکدیگر هستند. در این مطلب قصد داریم تا انواع مختلف پوست، نحوه شناسایی و مراقبت از هر کدام را بررسی نماییم تا بتوانید زیبایی پوست خود را حفظ نمایید.  

معرفی انواع مختلف پوست

نوع پوست هر فرد با فرد دیگر متفاوت است به گونه‌ای که ممکن است نوع پوست افراد یک خانواده نیز مانند یکدیگر نباشد؛ بنابراین نیاز است تا هر فرد با نوع پوست خود آشنا شود تا بتواند روش‌های مراقبتی مناسب آن را انجام دهد تا بدین‌ترتیب برای همیشه زیبایی خود را حفظ نماید. رعایت روتین پوستی ممکن است در ابتدا زمان‌بر و حوصله‌سربر باشد اما پس از مدت طولانی تاثیرات آن را در زیبایی خود خواهید دید.

پوست معمولی یا نرمال در یک حالت متعادل قرار داد؛ یعنی نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب و منافذ آن به سختی قابل مشاهده است. پوست معمولی مستعد لک نیست، حساسیت‌های حاد ندارد و به طور کلی ظاهری درخشان، صاف و نرم دارد. افرادی که پوست معمولی دارند ممکن است بر اثر عوامل محیطی دچار پوستی چرب یا خشک شوند بنابراین باید از روتین مناسب پوست نرمال آگاه باشند تا بتوانند زیبایی پوست خود را حفظ نمایند.

نحوه مراقبت از پوست معمولی

برای مراقبت از پوست معمولی و رعایت روتین پوستی خود تنها کافی است تا کارهای ساده زیر را انجام دهید.

پوست چرب در درجه اول نتیجه تولید بیش از حد سبوم یا همان چربی است. این نوع پوست دارای ترشح بیش از حد چربی است و بیشتر براق، عرق کرده و مستعد ابتلا به آکنه و جوش‌های سرسیاه است. افرادی که دارای پوست چرب هستند باید بیش از افراد دیگر روتین‌های مناسب پوست چرب را رعایت نمایند تا دچار آکنه نشوند.

نحوه مراقبت از پوست چرب

کمبود رطوبت در پوست می‌تواند ظاهری پوسته پوسته و کدر ایجاد کند زیرا پوست خشک چربی کمتری تولید می‌کند و شادابی ندارد. این نوع پوست در معرض خشکی است و در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیر است، بنابراین لازم است تا یک روتین پوستی مناسب را رعایت نمایید تا پوست خود را از حالت خشکی نجات دهید.

نحوه مراقبت از پوست خشک

پوست حساس به راحتی تحریک می‌شود و مستعد التهاب است. به طور کلی، این امر به دلیل واکنش نامطلوب به ترکیبات خاص موجود در محصولات زیبایی-مراقبتی پوست ایجاد می‌شود، اما همچنین می‌تواند در نتیجه آلرژی غذایی، مصرف الکل، استرس و شرایط آب و هوایی باشد. علائم پوست حساس می‌تواند شامل آکنه زیر پوستی، قرمزی، خارش، سوزش و یا خشکی باشد.

نحوه مراقبت از پوست حساس

پوست مختلط ترکیبی از دو نوع پوست خشک و چرب است. به طور کلی به عنوان وضعیتی در نظر گرفته می‌شود که در آن غدد چربی و غدد تعریق به طور یکنواخت توزیع نشده‌اند و باعث می‌شود برخی از نواحی صورت مانند پیشانی، بینی و چانه چرب شوند، در حالی که سایر نواحی خشک هستند. در نتیجه، مناطق مختلف صورت نیاز به درمان‌های متفاوتی دارند.

نحوه مراقبت از پوست مختلط

عوامل موثر بر نوع پوست

به لطف صنعت زیبایی، اکثر مردم با پنج نوع پوست معمولی، خشک، چرب، مختلط و حساس آشنا هستند. با این حال، بسیاری از مردم از علت ایجاد نوع پوست خود آگاه نیستند. عوامل مختلفی بر نوع پوست تاثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

شرایط آب و هوایی و محیط

گرما، سرما، رطوبت و آلودگی می‌توانند بر وضعیت پوست شما تأثیر منفی بگذارند و آن را دچار خشکی یا حتی چربی فراوانی نمایند.

سیگار کشیدن

دود تنباکو پوست را خشک می‌کند، باعث پیری زودرس و چین و چروک‌های عمیق می‌شود، سطح کلاژن را کاهش می‌دهد و با بسیاری از اختلالات پوستی (مانند پسوریازیس) همراه است. به همین علت، معمولا افرادی که به صورت روزانه از سیگار استفاده می‌کنند دارای پوستی خشک هستند.

ژنتیک

ژنتیک اولین و مهم‌ترین عامل تعیین کننده در نوع پوست افراد هستند. برای مثال اگر والدین فردی دارای پوست چرب باشند، این پوست به صورت وراثتی نیز به او خواهند رسید و او نیز دارای پوستی چرب خواهد بود.

کمبود آب

افرادی که از آب کمتری در روز استفاده می‌کنند، پوست آنها به مرور زمان به سمت خشکی، خارش و ظاهری کدر می‌رود.

رژیم غذایی

مطالعات نشان داده‌اند که قند و غذاهای پرچرب می‌توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند و پوست فرد به مرور زمان از نوع چرب بشود.

اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا تخت‌های برنزه باعث چین و چروک، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست، ایجاد لکه‌های تیره می‌شود.

تغییرات هورمونی

نوع پوست شما نیز می‌تواند در طول زمان تغییر کند زیرا با افزایش سن، بدن شما تغییرات هورمونی مختلفی را تجربه می‌کند. در دوران بلوغ هورمون‌ها غدد چربی را تحریک می‌کنند و باعث افزایش تولید سبوم (چربی) می‌شوند که می‌تواند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد لک شود. همچنین در دوران میانسالی و پیری، با کاهش تولید هورمون، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد واغلب خشک‌تر می‌شود.

استرس

استرس پوست فرد را با توجه سیستم بدنی او به دو حالت خشک و چرب درمی‌آورد زیرا باعث آکنه، تیرگی زیر چشم، دهیدراته شدن پوست، بثورات و چین و چروک می‌شود.

سوالات متداول

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهم؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند دارای چه نوع پوستی هستند، بنابراین برای شناخت نوع پوست خود می‌توانید از دو روش زیر کمک بگیرید:

    1. پوست خود را با پاک کننده‌های ملایم کاملا تمیز نمایید سپس آن را با حوله تمیز خشک نمایید و تا یک ساعت صبر کنید و هیچ محصول آرایشی- بهداشتی را بر روی پوست خود استعمال نکنید. بعد از گذشت یک ساعت اگر درهنگام حرکات صورت مانند لبخند زدن، احساس کردید پوست شما خاصیت کشسانی پیدا کرده است، شما پوستی خشک دارید و اگر پوست شما براق و چرب است، پوستی چرب دارید. همچنین اگر پوست شما در این یک ساعت بدون تغییر باقی مانده است، دارای پوست معمولی هستید و اگر در نواحی بینی و پیشانی پوست شما براق و چرب است دارای پوستی مختلط می‌باشید.
    2. به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید تا پس از بررسی شرایط پوستی‌تان، نوع پوستتان را به شما معرفی نماید.

صرف نظر از نوع پوست خود، با رعایت چند نکته زیر دارای پوستی شفاف و درخشان خواهید بود:

      • بدن خود را هیدراته نگه دارید و روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید.
      • پس از بیدار شدن از خواب و هنگام رفتن به رختخواب از شوینده مناسب پوست خود استفاده نمایید.
      • به هنگام خارج شدن از خانه، حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید.
      • از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی خودداری نمایید.
      • خواب کافی داشته باشید؛ زیرا کمبود خواب می‌تواند پوست را دچار آکنه و چین و چروک نماید.

شاید هزینه روتین پوستی و خرید محصولات بهداشتی مانند شوینده مناسب پوست، تونر، پاک کننده آرایش، کرم مرطوب کننده و … گران باشد اما شما با یک بار هزینه تمامی این اقلام را برای چندین ماه استفاده خواهید کرد.

شاید هزینه روتین پوستی و خرید محصولات بهداشتی مانند شوینده مناسب پوست، تونر، پاک کننده آرایش، کرم مرطوب کننده و … گران باشد اما شما با یک بار هزینه تمامی این اقلام را برای چندین ماه استفاده خواهید کرد.

خیر زیرا آلرژی حساس‌تر است و در بعضی مواقع منجر به تنگی نفس، عطسه، آبریزش بینی و حالت تهوع می‌شود.

تونر مایعی لطیف و سبک است که پوست را به صورت عمیق پس از شستشو پاکسازی می‌کند. برای استفاده از تونر باید مقداری از آن را بر روی پد آرایشی یا پنبه بریزید و به آرامی در تمامی قسمت‌های صورت خود بکشید.

جوش‌های زیر پوستی بر اساس عواملی مختلفی همچون عادت ماهانه بانوان، تغییرات هورمونی، مصرف داروهای خاص، نداشتن روتین پوستی منظم، استرس و استفاده از محصولات آرایشی-بهداشتی نامرغوب ایجاد می‌شوند. معمولا پوست‌های چرب و مختلط دچار جوش زیر پوستی می‌شوند.

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.